Přejít k hlavnímu obsahu

Ptačí park Kosteliska

Žáci IV. B a VIII. A na badatelské výuce.

Dne 3. 6. se žáci 4. B a 8. A vydali zkoumat nejrůznější formy života do ptačího parku Kosteliska. Jedná se o přírodně zajímavou lokalitu v nivě říčky Kyjovky severně od Jarohněvického rybníka nedaleko Dubňan. 
Výprava byla zaměřena nejen na zpestření výuky přírodovědy a přírodopisu, ale také na podporu spolupráce mezi mladšími a staršími ročníky naší školy.
Žáci byli rozděleni do několika skupin. V každé skupině byli pak zastoupeni mladší i starší děti, které měly vzájemně spolupracovat. Starší děti se tak staly mentory mladších a společnými silami zdárně plnily úkoly a procházely stanoviště.
Hned na počátku putování do Dubňan dostali žáci první úkol – měli sesbírat co nejvíce vzorků přírodních barviv z rostlin, které rostou v okolí cyklostezky. Během plnění tohoto úkolu děti současně rozvíjely i své digitální kompetence. Za pomocí mobilní aplikace určovaly rostlinné druhy a jakým překvapením bylo, že např. vlčí mák nezanechává barvu červenou, ale spíše fialovou až modrou.
Po příchodu na místo určení na žáky čekali zkušení lektoři z České ornitologické společnosti - Gabča, Kryštof a Katka. Ti měli pro děti připravená tři stanoviště. 
 První stanoviště sloužilo k odchytu a určování hmyzu žijícího na louce. Děti za soustavného mávání sítěmi sbíraly a určovaly různé zástupce hmyzí říše. Při určování jednotlivých druhů jim pomáhala připravená odborná literatura i lektoři. Nejhojněji se v síťkách objevovala sarančata, kobylky, slunéčka a pavouci. Do sítě sloužící na odchyt ptactva se nepodařilo chytit žádného letce, ale štěstí jsme měli na krásnou vážku.
Druhým stanovištěm byla místní tůňka, ve které žáci chráněni speciálními gumovými kalhotami lovili formy života vodních organismů. Toto stanoviště se dětem líbilo asi nejvíce. A paním učitelkám samozřejmě taky. Děti se musely soustředit nejen na samotný lov, ale také na udržení rovnováhy na bahnitém a nerovném dně tůně. Zde se nám podařil opět krásný úlovek. Děti ulovily do sítek larvu vodomila černého, jejíž velikost šokovala i samotné lektory. Dále jsme vylovili znakoplavky, ploštěnky, potápníky, larvu vážky, jehlanku válcovou, skokana zeleného, plovatku bahenní, ale také velké množství střevliček východních, které jsou v této oblasti invazivním druhem.
Třetí stanoviště bylo zaměřeno na pozorování vodního ptactva v okolí rybníka. Děti měly k dispozici statický i příruční dalekohled. Velkým překvapením bylo, když mezi běžným ptactvem přistáli na dalekém stromě i dva dospělí jedinci orla mořského.
V závěru všeho usilovného lovení, pozorování a určování děti v kruhu hodnotily, jak se jim připravený program líbil. Všichni doplnili sílu palačinkami a vydali se sice znavení, ale zato plní dojmů zpátky do Mutěnic.
Na zpáteční cestě nás sice zastihl déšť, ale ani ten nám nedokázal pokazit příjemný zážitek z netradičně pojaté výuky. 

Mgr. Blanka Novotná, Bc. Nikola Biegunová